Eigenschappen van kunstvezels voor touwwerk 2017-12-06T13:33:39+00:00

Project Description

Eigenschappen van kunstvezels voor touwwerk

Vezels

Touwwerk is vrijwel altijd opgebouwd uit een of meerdere kunstvezels. In de high tech lijnen van Lancelin zijn soms wel vier verschillend vezels verwerkt. Afhankelijk van de functie van de lijn moet je vooraf bepalen welke eigenschappen van de kunstvezels leiden tot het beste resultaat. Deze pagina geeft een overzicht van de meest gebruikte kunstvezels in touwwerk.

Een polyester is een polymeer dat bestaat uit een keten van esterbindingen. Polyesters kunnen zowel thermoplastische als thermohardende kunststoffen zijn.

Voor textiele toepassingen wordt thermoplastische polyester gebruikt. De korrels van dit materiaal worden in een spinmachine gesmolten en gevormd tot filamenten. Dit filamentgaren kan men gebruiken om te weven, breien enz. Ook kunnen de filamenten tot vezels gehakt en dan bijvoorbeeld vermengd met katoen tot een vezelgaren gesponnen worden.
Polyesters smelten voordat ze branden. De vlam is duidelijk roetend en er blijft een hard, bruin bolletje over. De ve­zels/draden branden met een zoetige geur en doven als de vlam weggehaald wordt. De smelttemperatuur ligt rond 260°C.

Polypropeen is een thermoplastische polymeer die voor zeer veel doeleinden gebruikt kan worden. Polypropeen is beter bekend onder de oudere benaming polypropyleen. Deze laatste naam is nog steeds de meest gebruikte benaming in de markt. Polypropyleen wordt zeer veel toegepast als grondstof voor touwwerk. Het grote voordeel van polypropeen is de lage dichtheid, waardoor het blijft drijven op het water.
De meest bekend is het gebruik een drie strengs geslagen en 8 strengs gevlochten lijn. Voor de productie van touw wordt polypropeenfolie in vezels gesneden. Polypropyleen touwwerk wordt vaak gebruikt als vervanger van natuurlijke touwen, zoals manilla, omdat het een natuurlijke kleur heeft en enigszins vezelig en stroef is. Modernere toepassingen zijn de mantels van dinghyschoten en drijvende rescuelijnen.

Dyneema® is de merknaam van DSM voor een UHMWPE (Ultra High Moluculair Weight Polyethylene) vezel. Het is tot 15 keer sterker dan hoogwaardig staal en tot 40% sterker dan aramidevezels, beide op basis van gelijk gewicht. Dyneema® drijft op water en is uiterst duurzaam en bestand tegen vocht, UV-licht en chemicaliën. Dyneema® wordt voor toepassing in de zeilsport in drie kwaliteiten geproduceerd: SK75, SK78 en SK90. In de meeste lijnen wordt SK75 gebruikt. De SK78 kwaliteit heeft van de drie soorten de minste rek. SK90 heeft de hoogste breeksterkte. DSM Dyneema is de uitvinder en producent van Dyneema®, ‘s werelds sterkste vezel™. Niet alle lijnen die dyneema genoemd worden bevatten een kern van 100% dyneema. DSM werkt samen met een beperkt aantal geselecteerde touwfabrikanten. Alleen deze fabrikanten zijn gerechtigd het dyneema® diamond handelsmerk te voeren.
Voor meer informatie kijk op http://www.sailing.dyneema.com/index.htm

Technora® is de merknaam van een zeer sterke para-aramidevezel gemaakt van co-polymeren en geproduceerd van poly-paraphenylene terephthalamide (PPTA). Technora werd exclusief door Teijin Aramid ontwikkeld en geproduceerd. Technora wordt door Lancelin onder andere toegepast in de high-tech lijn Helios T. Het Technora in de cover zorgt voor betere grip in de hand, op de winch en in de stopper en maakt de lijn slijtvaster.